środa, 25 października 2017

GNIEW I ŚWIT // RENEE AHDIEH





        Przyznam Wam się do czegoś. Ostatnio nie mogę trafić na złą książkę. Nie wiem czy to kwestia przypadku, czy szczęścia, ale tak to już jest od dłuższego czasu. Tak było także w przypadku książki Gniew i Świt, o której dużo dobrego słyszałam, ale wiecie każdy z nas ma inny gust.

Początkowo nie chciałam jej czytać, opis  trochę przypominał mi o Buntowniczce z pustyni, która bardzo (!) mi się podobała, ale kolejny raz podobna historia? Początkowo odrzuciłam tę książkę, Byłam jednak w bibliotece i Gniew i Świt stał taki samotny na półce polecanych przez czytelników pozycji, więc zaryzykowałam i zabrałam książkę Renée Ahdieh ze sobą. I ogromnie się z tego cieszę, bo Gniew i Świt to bardzo przyjemna książka, szczególnie jesienią, gdy wieczory są coraz dłuższe oraz gdy pogoba za oknem aż prosi się o przeniesienie do gorącej krainy za pomocą przyjemnej historii.

Główną bohaterką jest Shahrzad. Jest odważną, waleczną i honorową młodą kobietą, która w akcie odwetu, próby buntu i odegrania się na władcy zgłasza się dobrowolnie by zostać jego kolejną żoną. Kolejną, po poprzednie żony z niewyjaśnionych przyczyn nie dożywały kolejnego poranka po uroczystości zaślubin. Shahrzad ma plan, chce żyć, chce zgładzić swojego świeżo poślubionego męża nim on zabije ją. I jak to w takich historiach bywa .. coś musi pójść nie tak. Kobieta, mężczyzna i wzajemna fascynacja. Czy to może się udać? Które z nich odpuści jako pierwsze i porzuci swój początkowy plan?

Zapisane na stronach tej książki słowa to jakaś magia! Jestem oczarowana tą historią i sposobem, w jaki została nam podana. Wykreowany świat jest piękny, ale równocześnie bardzo brutalny, bezwzględny i momentami niewytłumaczalny. Nie można odmówić mu jakiejś magicznej aury, tajemnicy, która wisi w powietrzu!

Król - początkowo chciałam pomóc Shahrzad go zamordować. No jak można być taką bestią?! Osobą pozbawioną duszy, całkowicie nieczułą osobą na ludzkie cierpienie. Jednak wraz z kolejnymi stronami, które czytałam nasza relacja się ocieplała, jestem jednak bardzo ciekawa jego zachowania w kolejnej części. Bo przecież król, władca ludu nie może być takim palantem (wybaczcie za potoczne określenie, ale wydaje mi się być bardzo na miejscu!). Co on sobie myślał, jeden świt jedno życie! A gdyby to jemu miała dziać się krzywda? Na szczęście na swojej drodze spotkał Shahrzad, która coś w nim zmienia. Ma swój cel, stara się go zrealizować. Ale według mnie wygrywa z innymi żonami tym, że ma swoje zdanie i nie boi się podejmowania ryzykownych decyzji, nie boi się w ogóle wypowiadać, decydować na odważne kroki, nieszablonowe zachowanie, które wykracza poza królewską etykietę.

W książce nie brakuje także drugoplanowych postaci, które świetnie budują i uzupełniają świat opowieści. Większość z nich budzi ogromną sympatię, zapewne dlatego, że nie stroją murem za królem, oni także chcą skończyć tę bzdurną rutynę, jaką jest zabijanie kolejnych żon króla.

Co najbardziej urzekło mnie w książce Gniew i Świt? Uwielbiam, gdy główne bohaterki w książkach są silnymi osobami, kobietami, które mają jakiś cel w życiu, cel wyższy. Gdy ich odwaga momentami jest wręcz przerażająca, naiwna, gdy tak jak Shahrzad sprzeciwiają się niszczycielskiej sile jednej osoby, która ma zapędy nie na króla, a na boga. Bo Król decyzje już nie o losach, a o życiu wielu jednostek.

Nie pozostaje mi nic innego jak czekać na tłumaczenie drugiej części Gniewu  - The Rose and the Dagger albo przeczytać tę książkę w oryginale

5 komentarzy:

  1. Ta książka również zebrała wiele pozytywnych recenzji, ale nie wiem czemu - nie ciągnie mnie do niej, coś mnie odstrasza, tylko nie wiem do końca co.
    Recenzja jest świetna :D A skoro aż tak Ci się podobało to może zdecydowanie warto sięgnąć po oryginał drugiego tomu :D
    Pozdrawiam serdecznie, cass z cozy universe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poluję od kilku dni na drugi tom, coś mnie mocno do niego ciągnie :P
      Buziaki, Paulina

      Usuń
  2. Jakoś nie czuje sie nią zainteresowana. Smuteczeg.:(
    Buziaczki i zapraszam do nas!<3<3<3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://teczowabiblioteczka.blogspot.com/ <3<3

      Usuń
    2. No to dość specyficzna tematyka, więc nie przypadnie każdemu.
      Buziaki!

      Usuń