środa, 16 maja 2018

NIEDŹWIEDŹ I SŁOWIK // KATHERINE ARDEN

NIEDŹWIEDŹ I SŁOWIK KATHERINE ARDEN




       Uwielbiam książki dla dzieci, bajki często są moją odskocznią i lubię do nich wracać. Niedźwiedź i słowik to dla mnie książka idealna, z którą rozpoczęłam miesiąc maj. Mroczna baśń dla dorosłych, dotyka magicznego i dość przerażającego świata demonów, ponad naturalnych sił oraz sił natury. 

Sama akcja skupia się wokół głównej bohaterki - Wasi. Początkowo małej dziewczynki, z którą czytelnik dorasta. Jej życie nie jest normalne, wypełnia je magia, chociaż dziewczyna początkowo nie rozumie swojego daru, lub przekleństwa. To w jej rękach spoczywa los Rusi. Widzi ona domowe stwory, czuje obecność istot ponad naturalnych. Wyróżnia ją to na tle pozostałych mieszkańców, a las w którym kryje się najwięcej stworzeń nie odstrasza jej, a wręcz przyciąga i mami swoimi siłami. Jej strażniczką jest Dunia, która jest w posiadaniu naszyjnika tak ważnego dla magicznej części duszy Wasi.

Przez swoje cechy jest uważana przez sąsiadów oraz rodzinę za szaloną, jednak to ona wydaje się być najmocniej stąpającą po ziemi bohaterką tej książki.W książce mieszają się złe i dobre moce, które walczą o Wasię i dusze innych mieszkańców. Niedźwiedź i słowik zawierają wiele ludowych przekazów. W książce mieszają się realność i wierzenia rosjan w świat magiczny, ale magia przedstawiona w książce jest mroczna, żądna ludzkich dusz, ich życia.

Życie w domu Piotra Władimirowicza, ojca Wasi, toczy się w rytmie wyznaczanym przez pory roku, a może bardziej przez wszechogarniającą wieś zimę, która trwa zdecydowanie zbyt długo. Mieszka on wraz z czwórką swoich dzieci oraz ich opiekunką - Dunią, która wieczorami czaruje je słowem i raczy dzieciaki bajkami i lokalnymi podaniami. Ich matka, która również widziała magię, zmarła podczas porodu Wasi przekazując jej niejako swój dar.

Chociaż momentami miałam wrażenie, że autorka skraca maksymalnie wątki i nie pozwala im się rozwinąć książka mocno przypadła mi do gustu! Wciągająca, oryginalna książka, łącząca opowieści charakterystyczne dla Rusi przeplatające się ze słowiańskimi podaniami. Nietypowe miejsce akcji oraz jej czas, pełno nietypowej magii, tej złej oraz obraz na pozór zwyczajnie toczącego się życia na wsi. Z niecierpliwością czekam na kolejną część przygód Wasi.

A dla kogo jest Niedźwiedź i słowik? Dla każdego dorosłego, który czuje się świetnie w towarzystwie baśni i magicznych tworów :)

4 komentarze:

  1. Uwielbiam baśniowe klimaty i bardzo lubię dobrze napisane książki dla dzieci, więc to pozycja niemal dla mnie obowiązkowa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak to koniecznie sięgnij po tę książkę, mam nadzieję, że spodoba się i Tobie :)
      Buziaki!

      Usuń
  2. Przekonałaś mnie, że podjęłam dobrą decyzję kupując tę książkę w ciemno :D Wszyscy ją tak zachwalali, dodatkowo ładna okładka robi swoje... Ja bardzo lubię takie klimaty a im starsza jestem tym chętniej sięgam po książki dla dzieci :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę mieć tę książkę, naprawdę mnie zainteresowałaś! 😍 Kocham mrok w powieściach, więc to coś dla mnie ❤
    Okładka tej książki jest rewelacyjna!
    Buziaki! 😘😘 Dolina Książek

    OdpowiedzUsuń